Nieuws

‘Betrokkenheid is kenmerk van dit bedrijf’

 © Wilbert Bijzitter © Wilbert Bijzitter

Ze is de vrouw aan de top van het jubilerende uitgeversbedrijf. Ineke Lip (46), gehuwd, een zoon van 18 en een dochter van 16, afkomstig uit een middenstandsgezin in Steenwijk.

In de sportzaak van haar vader - overgenomen door haar broer - leerde ze wat werken is. Bijspringen als er veel klanten in de zaak waren. De mentaliteit van aanpakken en de mouwen opstropen is haar met de paplepel ingegeven.

Aan mensen die de kantjes eraf lopen, heeft ze een grondige hekel. Ze voegt er snel aan toe dat ze die ervaring bij Koninklijke Boom uitgevers niet heeft.

Met de beide andere directeuren van de holding, Mas en John Boom, heeft ze niet alleen ondernemerszin gemeen, maar ook sportieve aanleg. Ze speelt al van jongs af aan hockey, vanaf haar veertiende in het eerste damesteam, waarvan ze vorig seizoen afscheid heeft genomen, maar ze traint nog steeds tweemaal in de week mee.

Ineke Lip is fit. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Ze staat bekend om haar scherpzinnigheid. Dat hadden talentenjagers bij haar vorige werkgever KPN al snel door. Ze was uitverkoren om als veelbelovende jonge medewerkster het corporate development programma te volgen richting de top 200 managers.

Het paspoort voor een glanzende carrière binnen het telecombedrijf. Ze had bij KPN een mooie maar drukke baan als senior business controller voornamelijk werkzaam in Utrecht en Den Haag.

Het tweede kind was echter geboren en het begon Ineke steeds meer tegen te staan dat ze laat thuis kwam als de kinderen al op bed lagen. En of het zo moest zijn, kwam ze een vacature van Boom tegen.

Familiebedrijf

Het gesprek met de beide directeuren verliep ontspannen. ‘Ik trof in 2001 zo’n leuk bedrijf aan, zo heel anders dan het grote KPN. De charme van een familiebedrijf, maar tegelijkertijd net zo professioneel. Ik herkende ook wat ik thuis gewend was, de daadkracht, korte lijnen en de grote mate van betrokkenheid. De cultuur van een middenstandszaak sluit heel goed aan bij een familiebedrijf.’

Grafische bedrijven waren jarenlang mannenbolwerken. Dat is in het huidige uitgeversbedrijf wel even anders. Bij de verschillende vestigingen van Koninklijke Boom uitgevers werken meer vrouwen dan mannen. ‘Als je kijkt naar de directies zijn dat nog overwegend mannen met één vrouwelijke adjunct-directeur in Amsterdam, Eline Crijns, en ik in Meppel.’

Ook op andere terreinen zijn er grote veranderingen zichtbaar. ‘We zijn sinds ik hier kwam werken zo enorm veranderd en meegegaan in de ontwikkelingen. Als je het bedrijf van 2001 naast 2016 zet, zijn er nog maar weinig dezelfde onderdelen.'

'De bedrijven zijn er nog wel, maar zo anders qua dienstverlening, producten en samenstelling. Ze zijn allemaal meegegaan met de tijd. Ik denk dat de kracht van dit bedrijf is dat we snel kunnen schakelen en ons kunnen aanpassen aan veranderende eisen en marktomstandigheden.

Met de huidige digitaliteit is het voor bepaalde bedrijven gemakkelijker markten te betreden. Vroeger waren daar veel meer investeringen voor nodig. Vergelijk de drukpers van toen met de printmogelijkheden van nu. Een enorm verschil. Dit biedt extra kansen. Ook wij kunnen die nieuwe mogelijkheden benutten, nieuwe producten en diensten ontwikkelen en nieuwe markten betreden.’

Ineke Lip staat bekend om haar directheid. Geen meel in de mond, open. Niet geschikt voor de politiek, geeft ze lachend aan. Ze vindt het plezierig in een uitdagende tijd te werken, waarin er geen zekerheden zijn voor de lange termijn.

‘Als mens heb je het liefst zekerheid. Dat is de natuurlijke behoefte van de mens. De kunst is dat niet te laten overheersen, maar dat je juist door de onzekerheden sterker wordt. Ik denk dat mensen creatiever worden door onzekerheden, zich makkelijker aanpassen aan nieuwe omstandigheden en de kansen die zich voordoen benutten.’

Soms moet een directie ingrijpen. Afscheid nemen van medewerkers, werkzaamheden afstoten. Ineke Lip peinst. ‘Ik kan niet zeggen dat het me niet raakt. Ik probeer altijd de zakelijkheid goed in het oog te houden, maar het blijft moeilijk beslissingen te nemen waardoor mensen hun baan verliezen. Het enige dat me dan voor ogen staat, is het besef dat als we het niet doen de consequenties veel groter zijn. De continuïteit, en daarmee de werkgelegenheid van alle medewerkers, komt dan in gevaar.’ 

Ze is dankbaar voor de talenten, waardoor ze zich heeft kunnen ontplooien. ‘Haal eruit wat erin zit, dat was de kern van mijn opvoeding. Dat probeer ik ook aan onze kinderen mee te geven. Het besef dat je ervoor moet gaan. Ik vind het belangrijk dat iedereen het maximale uit zichzelf haalt. Dat kan van laag tot hoog zijn. Je moet doen wat bij je past.’

Sfeer

Elk kantoor, zegt ze, heeft zijn eigen sfeer. ‘Die sfeer wordt gemaakt door de mensen die er werken. Iedere combinatie van individuen zorgt voor een eigen sfeer. Iedereen heeft een ander karakter. Je hebt mensen die extravert zijn, impulsief, open en direct, je hebt mensen die eerst liever over iets willen nadenken, voordat ze hun mening geven en alles wat daartussen zit. Het is de kunst van het management om uit al deze verschillende mensen de benodigde informatie te halen, ook uit mensen die niet direct zeggen wat ze vinden. Eén ding vind je bij iedereen terug: een grote betrokkenheid. Dat is kenmerkend voor ons bedrijf.’

Een goede teamgeest kan worden gevoed door sport. Dat is de ervaring van Ineke Lip die zij als trainer en coach van hockeyteams in Steenwijk doorgeeft. ‘Sport is ongelofelijk goed voor je ontwikkeling en komt van pas op alle niveaus in een organisatie. Je leert in de sport dat je anderen nodig hebt om te kunnen winnen. In sociaal opzicht leer je omgaan met verschillende soorten mensen. Dat leert je om je in de maatschappij staande te houden.’

Het coachen en training geven aan een hockeyteam bij MHC Steenwijk vindt ze superleuk. ‘Daar leer ik zelf ook heel veel van. Een team begeleiden met zoveel verschillende individuen. Je hebt te maken met verschillende gezinssituaties, met verschillen in karakter en opleidingsniveaus. En daar moet je dan één geheel van maken met hetzelfde doel voor ogen. Heel leerzaam. Die ervaringen neem ik mee naar het bedrijf.’